Андрей рублев святой


Кондак 1

Истиннаго богословия обретение, преподобне Андрее, познав Всесвятую Троицу во Единице, начертал еси изображения святая, чудесами прославленная, мир просвещающая. Имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, моли просветити и наша души, да зовем ти:

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Икос 1

Ангельскаго жития от юности твоея возжадал еси, преподобне: убо ко святей обители великаго Сергия притекл еси и в послушании авве земли русския, дондеже призва тя Господь в небесную обитель, живописа святии образы еси и ныне благодать даруяй всем припадающим к ним. Темже и мы благодарно вопием ти:

Радуйся, ангельскую чистоту возлюбивый;

Радуйся, во ангельстем образе послуживый;

Радуйся, в одежду послушания облаченный;

Радуйся, тезоименный храбрости, во иночестве Андреем нареченный.

Радуйся, смирения ради мирское имя сокрывый;

Радуйся, смирения образы на иконах явивый.

Радуйся, Безначальныя Троицы во Единице воспевателю;

Радуйся, Трисветлаго Бога служителю.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 2

Видя скорбь и разорение земли русския от нечестивых, Андрее славне, оставил еси надежду на князей и возложив ея на Единаго Человеколюбца, научаеши и нас с верою взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум богоозаренный, Андрее всехвальне, стяжав, в истощенней нашествии иноплеменными земли возскорбел еси оскудевшаго верою Отечествия ради и служителем Спасителя стал еси. Сего ради мы с любовию восклицаем ти:

Радуйся, скорби земли русския в свое сердце сложивый;

Радуйся, сосудом Божиим послуживый.

Радуйся, полона иноплеменнаго избежал еси;

Радуйся, от плена страстей сердце удержал еси.

Радуйся, в обители Святыя Троицы духом возраставый;

Радуйся, Триипостасное Божество воспевавый.

Радуйся, в любви Христове ныне пребываеши;

Радуйся, нас в вере, надежде и любви укрепляеши.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 3

Силою Всевышняго притекла благодать к воздвижению монастыря Нерукотвореннаго образа Спасова, волею Господа направился ты, преподобне, к сему месту святому и пел еси Богу песнь ангельскую: Аллилуиа.

Икос 3

Имея сердце, послушное Богу и авве Сергию, в обитель на Яузе реце ко святому Андронику направился еси, Андрее богомудре, ведал бо преподобный Сергий грядущее прославление тобою имени Божия во граде Москве. Мы же, дивяся Божию промышлению, воспеваем ти таковая:

Радуйся, благодатию Божиею в град Москву приведенный;

Радуйся, ко святому иконописательству определенный.

Радуйся, искуснаго живописца Даниила спостника обрел еси;

Радуйся, дар образописания растил еси.

Радуйся, Евангелия в красках воплотителю;

Радуйся, Нерукотвореннаго Спаса изобразителю.

Радуйся, яко иконы твоя свидетельство православныя веры явили;

Радуйся, яко чрез тебе явленныя образы вселенную просветили.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 4

Бурею житейскаго моря сокрушаемы есмы, созерцанием мира горняго на иконах твоих, Андрее пречудне, тихое пристанище обретаем. И светом дивным озарены есмы, поем Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав, создателю икон дивных, посвящение времени праздников Богу Единому, сии дни не писал еси образов, но святыя иконы созерцал еси. Темже ти рцем таковая:

Радуйся, во дни Господския и Богородичныя созерцанием икон к первообразам восходивый;

Радуйся, слезными мольбами у Господа подвига иконописательства испросивый.

Радуйся, яко Первому Творцу икон, создавшему ветхаго Адама уподоблен еси;

Радуйся, яко Искупителя Адамова падения в ликах воплотил еси.

Радуйся, иконотворчеством окна в Царство Божие открывый;

Радуйся, себе в икону Божию претворивый.

Радуйся, яко к невидиму свету ум возносиши;

Радуйся, от мира дольняго к миру горнему нас возводиши.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 5

Богородицу и Матерь Света достойнословля, со тщанием писал еси образы Ея, воздавая хвалу Единаго от Троицы Бога Слова Рождшей, и воспевая: Аллилуиа.

Икос 5

Видев нашествие грознаго врага, Андрее святый, молил еси со Церковию и всем народом о даровании избавы от полчищь вражиих. Радость же спасения Державною Помощницею града от супостата запечатлел еси в иконе Всемилостивыя Заступницы. Мы же, видя любовь твою ко Пречистой, умиленно поем:

Радуйся, любовь велию ко Всепетой Мати имеяй;

Радуйся, в печали и скорби Ей молитвенно предстояй.

Радуйся, защиты Отечествия ради ко Пресвятей Заступнице взывавый;

Радуйся, по изгнании сопостатных поган Приснодеву величавый.

Радуйся, на руку Своею Царя Славы несшую превозносиши;

Радуйся, рукама своима образ Присноцарствующей запечатлеваеши.

Радуйся, сретение с Богом в сердце хранивый;

Радуйся, Сретенскому монастырю образ Богоматери подаривый.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 6

Проповедник живописательный Царствия обетованнаго верным был еси, и благим своим житием и милостию Божиею обрел еси его. Помози, отче, достигнути райских блаженств и нам, дерзающим взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял дар богодухновенный в соборней Церкви Благовещения Пресвятыя Богородицы, егда пророчески созидал еси, Андрее богоизбранне, со Феофаном Гречином и старцем Прохором с Городка. Дивляся видению твоему, поем:

Радуйся, изрядный молитвенниче и постниче;

Радуйся, Андрее светлоподобниче.

Радуйся, подобно учеником Христовым Фаворским светом освященный;

Радуйся, Небеснаго Владыки служителю верный.

Радуйся, ангелов собеседниче;

Радуйся, равноангельнаго жития проповедниче.

Радуйся, со Феофаном и Прохором зерцало райскаго блажества нам даруеши;

Радуйся, к Царствию Небесному путь показуеши.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 7

Хотя обновити Успенский собор во граде Владимире, великий князь призва тя со спостником Даниилом. Вы же двоица блаженная, возводяще ум к Невещественному и Божественному Свету, вознесеста молитву: Аллилуиа.

Икос 7

Новыя и чудныя образы написали еста, Данииле и Андрее, во утихновение страждущим. Украсили еста Владимирский собор Успения Пресвятыя Богородицы шествием в рай праведных со святыми апостолы Петром и Павлом во главе и Второе пришествие Господа Иисуса Христа начертали еста. Мы же, дивляся провозвещению твоему, отче Андрее, глаголем:

Радуйся, собора Успения Пресвятыя Богородицы обновителю;

Радуйся, Не Оставляющия нас во Успении Своем дивный похвалителю.

Радуйся, скорбное и светлое шествие праведников в рай начертал еси;

Радуйся, ангелов огнь испускающих расписал еси.

Радуйся, Втораго пришествия Господа Всевышняго прославителю;

Радуйся, пространств и времен просветителю.

Радуйся, велию радость граду Владимиру доставляяй;

Радуйся, по окончании трудов в Москве пребываяй.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 8

Странником на земли бе еси Андрее светонаставниче, дара образописания ради в веси многажды призываемь. Но и пешешествуя, ум и сердце в стоянии пред Богом держал еси, непрестанно воспевая Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Веси иныя преукрасив, старче Андрее, направил еси стопы твоя во Звениград, идеже во соборе Успения по благословению святаго Саввы игумена создал еси Деисус чудно велми. Сего ради тебе зовем:

Радуйся, по зову Божию стопы своя в путь направляеши;

Радуйся, ум и сердце к стоянию пред Богом принуждаеши.

Радуйся, собора Успенскаго дивный украсителю;

Радуйся, красоты совершенныя в образе Спасове явителю.

Радуйся, Священнаго Писания ревнителю усердный;

Радуйся, Учения Христова живописателю верный.

Радуйся, Святыя Руси прозябение;

Радуйся, града нашего заступление.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 9

Весь монастырь разорение от нечестиваго князя понесл есть, ты же, Андрее святе, ведая о упреждении братии обители Пресвятыя Троицы аввою Сергием в тонцем сне, возгласил еси: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многовещаннии како могут поведати скорбь и тесноту земли русския от нашествия князя татарскаго, грады жегущаго и грабящаго. Ты же, Андрее преподобне, призван был образописати в каменнем храме во имя Пресвятыя Троицы, воздвигнутем вместо сожженныя древяныя церкви. Молим тебе: укрепи верою сердца наша, страстьми пожженная, и запечатлей в них образ Пресвятыя Троицы. Милостив буди нам, поющим:

Радуйся, свидетелем спасения братии аввою Сергием ставый;

Радуйся, икону Господа Иисуса Христа-Спасителя написавый.

Радуйся, учиши бо и по разорении церкви не унывати;

Радуйся, помогаеши бо крепчайший храм воздвизати.

Радуйся, образы в обители обновляеши;

Радуйся, образ Божий в сердцах возставляти научаеши.

Радуйся, храма во имя Пресвятыя Троицы украсителю;

Радуйся, себе в храм Трисияннаго Божества претворителю.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 10

Спасти хотя землю русскую от розни мира сего и памятуя о ревнители Святыя и Живоначальныя Троицы преподобном отце нашем Сергии, уподобился отче Андрее Аврааму гостеприимцу, в образе триех странник у дуба Мамврийскаго Единаго Господа воспринимая, и написал еси икону Пресвятыя Троицы, непрестанно моляся: Аллилуиа.

Икос 10

Стеною необоримою буди всем православным христианом, Андрее славословимый, дерзновенно моля Пресвятую Троицу о нас, поющих тебе сице:

Радуйся, сподобился еси явление Триипостаснаго Бога у дуба Мамврийскаго написати;

Радуйся, помогаеши бо душам в Царство Небесное прорастати.

Радуйся, Церкви Российския чудный плоде;

Радуйся, иконописателю таинственнаго догмата Троицы.

Радуйся, преподобнаго Никона прилежный послушниче;

Радуйся, святаго Сергия Радонежскаго чудотворца достойная похвало.

Радуйся, тобою бо Единство в Троице Отца и Сына и Святаго Духа прославляется;

Радуйся, воззрением на чудотворныя иконы твоя рознь мира побеждается.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 11

Пение ангельское ублажа тебе, егда возвратився в Андроникову обитель, в небесныя обители преселитися готовился еси, вопия Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоявлением во славе Даниилу спостнику, на одре смертнем лежащу призвал еси последовати себе, и сретил еси с любовию от мира сего отшедшаго. Чесо ради водворение тебе, преподобне Андрее, во Царствие Пресвятыя Троицы воспеваем:

Радуйся, земная странства завершивый;

Радуйся, друга из мира дольняго и в мире горнем любивый.

Радуйся, свидетельство истины Православия всему миру являеши;

Радуйся, и ныне истинно Бога в Троице прославляеши.

Радуйся, талант вверенных умножение;

Радуйся, Царствия Святыя Троицы достижение.

Радуйся, и по преставлении нас не оставляеши;

Радуйся, радость православным христианом доставляеши.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 12

Благодать храма во имя твое, иконописче Андрее, изливается окрест и зовет всех отвратився от тленнаго, обратити ум, сердце и дела к Богу, прославляя Его: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще созидание храма твоего в Раменках, ублажаем тя, отче наш Андрее, яко молитвеннаго предстателя за ны Пресвятей Троице и возглашаем ти таковая:

Радуйся, нас яко овчу заблудшую на рамена взявый;

Радуйся, по прославлении местом храма своего Раменки избравый.

Радуйся, общину верных Пресвятей Троице созидая;

Радуйся, святым житием твоим к святости призывая.

Радуйся, дерзновением к познанию истины поучаеши;

Радуйся, Отца и Сына и Святаго Духа прославляеши.

Радуйся, един из воинства Христова;

Радуйся, пастырю наш предобрый.

Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 13

О дивный иконописче, преподобне и богоносне отче Андрее! Приими с любовию тебе приносимое малое сие хваление и моли Пресвятую Троицу: да укрепит веру православную, да избавит нас от розни и сподобит со избранными своими воспевати славимаго в Троице Бога: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: Ангельскаго жития: и 1-й кондак: Истиннаго богословия обретение:

В культуре любого народа есть идеалы, которые на протяжении многих веков являются образцами для творчества. Одним из таких идеалов в русской культуре является творчество Андрея Рублёва. Его работы создавались во время великих перемен в жизни русского народа. В людях проснулось самосознание и понимание необходимости объединения ради достижения независимости. На этой волне пробуждается интерес к культуре Руси домонгольского периода и появляются великие живописные и литературные произведения.

Загадка Рублёва

Андрей Рублёв — одна из самых загадочных личностей в отечественной истории. О нём сохранились лишь краткие записи в работах современников и более поздних источниках. Довольно трудно определить и точное количество его работ. Это связано с традицией не подписывать иконописные работы, так как они являлись олицетворением Господа и святых предстоятелей и писались по установленным канонам, а не по воле иконописца.

Преподобный Андрей Рублев

Биография

Житие святого преподобного мужа не составлено. Но историки на основе отрывочных фактов восстановили его жизненный путь.

Молодые годы

Точная дата и место рождения великого иконописца не установлены. Принято считать, что он появился на свет в 60-70 гг. XIV столетия на землях московского или новгородского княжеств. Это выводы исследователи делают на основе анализа его работ, в которых прослеживается влияние русской иконописной школы. Её центрами были новгородская и владимиро-суздальская земля.

О его семье ничего не известно, но прозвище Рублёв может говорить о принадлежности к потомственным ремесленникам. О его детских годах сведения также не сохранились. Некоторые учёные считают, что преподобный иконописец какое-то время жил и учился мастерству в Болгарии и Византии.

Традиция посещать земли и страны, в которых зарождались христианские традиции, существовала у русских творческих людей и монахов многие столетия. Пребывание Рублёва на греческой земле объясняет сочетание в его работах признаков и русской, и византийской иконописи.

Зрелость

Дата принятия Андреем монашеского пострига точно не определена. Считается, что это события произошло до 1405 г., когда уже опытный иконописец участвовал в росписи Благовещенской церкви, расположенной в московском Кремле.

Место вступления мастера в монашескую жизнь также не указано в источниках. Его творческий путь связан с двумя обителями, расположенными в московских землях, Спасо-Андрониковым монастырём и Троице-Сергиевой лаврой. Исследователи считают, что монашеский путь иконописец начал в московской обители, где выполнял заказы московского митрополита и великого князя. А во время работы в монастыре, основанным преподобным Сергием, он обрёл духовного наставника в лице Никона Радонежского.

Житийная икона Андрея Рублева

В течение 20 лет иконописец совместно со своим товарищем в посте Даниилом Чёрным вёл праведную жизнь, состоящую в служении Господу. Оно выражалось в создании живописных работ, в которых отражалась идея душевной силы и красоты человека, созданного для единения со Всевышним Создателем.

Земной путь иконописца-подвижника закончился осенью 1428 г. в московском Андрониковом монастыре. По более поздним свидетельствам, местом его погребения является территория, примыкающая к колокольне соборного храма обители.

Интересно: по легенде, в час физической смерти Даниилу Черному было явлено откровение о небесном прославлении его собрата.

Почитание и канонизация

Благочестие и святость иконописца признавали и современники, и потомки. В XVI столетии, созданный им образ Пресвятой Троицы с благословения Стоглавого Собора становится каноничным изображением. В это же время появляется сочинение, описывающее идеального создателя икон, прообразом которого, по мнению исследователей, является святой Андрей. На книжных миниатюрах, написанных в XVI-XVII веках, иконописец изображался с сияющим кругом у головы.

Официальная канонизация Андрея Рублёва произошла в 1988 г. Его возвели в лик преподобных святых. Дни его памяти отмечаются православными христианами три раза в год:

  • в день смерти святого преподобного Андрея 4 июля;
  • в составе Собора Радонежских святых 6 июля;
  • в праздник Собора Московских святых 26 августа.

Творчество

В работах Андрея Рублёва сочетаются иконописные традиции, характерные для византийской и московской живописной школы XIV в. Его творения отличают следующие характерные черты:

  • плавные линии в изображении фигур и одежд;
  • тонкая прорисовка ликов и одеяний;
  • преобладание в цветовой гамме работ насыщенных светлых и нежных оттенков;
  • чёткие параболические линии в построении композиции.

Все эти черты просматриваются и в монументальных, и в иконописных работах, и в книжных миниатюрах.

Иконопись

Авторство средневековых икон определить практически невозможно, так как они не подписывались создателями.

Преподобный живописец написал множество святых образов, малая часть из которых сохранилась до современности. К ним относятся:

  • «Святая Троица» — единственная икона преподобного Андрея, авторство которой не вызывает сомнений исследователей. В основе её сюжета лежит библейское сказание о явлении праведному Аврааму Господа в виде трёх ангелов. Они сидят вокруг стола, в центре которого стоит голова жертвенного тельца. На заднем плане изображены дом, в котором жил праведный муж, а также дуб, в тени которого он принимал гостей и гора, куда привёл для жертвы своего сына Исаака.

    «Святая Троица» — знаменитая икона Андрея Рублева

Считается, что центральный ангел — символ Иисуса Христа, готового покорно выполнить волю Отца. Левая фигура представляет Бога-отца, который благословляет чашу, обозначающую предстоящие мучения Христа. Третий ангел, символизирующий Святого Духа, утешает Сына. Лица ангелов наполнены светлой грустью и покоем, который присутствует и в их позах. Икона была написана в 10-20 гг. XV в. для Троицкого храма Сергиевой лавры. В настоящее время она является одним из главных экспонатов Третьяковской галереи.

  • «Звенигородский чин» — три иконы, написанные для деисусного чина иконостаса. Они изображают Спасителя, архангела Михаила и апостола Павла. Икона «Спас» — одно из наиболее известных произведений, приписываемых руке преподобного Андрея — сохранилась не полностью. Чётко видны лишь часть лика и небольшой участок одеяний. Иконописец, придерживаясь традиционных иконописных канонов в общем изображении, придал спокойному лицу Иисуса Христа выражение не только мудрости и милосердия, но и оттенок усталости.

Перед этим ликом верующий человек должен был не просто каяться в своих деяниях, а задуматься о своей жизни и постараться услышать слова Господа, идущие из души. Лики, написанные в конце XIV в., хранятся в зале Рублёва в Третьяковской галерее.

  • Образ Божией Матери Владимирской, созданный для храма Успения владимирского кремля, написан в начале XV в. Изображение представляет собой список распространённого иконографического сюжета «Умиление». Богородица прижимает к себе младенца Христа, который с любовью смотрит ей в глаза и обнимает за шею. Икона наполнена чувством покоя и умиротворенности, бесконечной любви Богородицы ко всему человечеству в лице Сына Господа. Она находится во владимирском музее-заповеднике.

Монументальная живопись

Все письменные упоминания об Андрее Рублёве связаны с его монументальными работами-росписями храмов, расположенных в различных городах центральных русских княжеств. К ним относятся:

  1. Росписи в московском Благовещенском соборе инок Андрей создавал в 1405 г. совместно с признанными мастерами Феофаном Греком и Прохором с Городца. До современности первая монументальная работа великого мастера не сохранилась, так как культовая постройка была полностью перестроена в конце XV в.
  2. Росписи владимирского Успенского храма иконописец создавал вместе с Даниилом Чёрным в 1408 г. До настоящего времени сохранились фрагменты изображений. Руке святого Андрея принадлежат фрески, расположенные в северной и южной части центрального объёма собора. Среди них выделяются изображения Страшного суда, ангела со свитком и апостолов-евангелистов.

    Фрески Андрея Рублева в Успенском соборе г. Владимира

  3. В 1425-27 гг. те же иконописцы работали в Троице-Сергиевой лавре над росписями соборного храма, которые были заменены на новые вследствие ветхости в середине XVII в. Возможно, в это же время создавалась сохранившаяся икона «Святой Троицы».
  4. Последней монументальной работой преподобного инока стали росписи Спасского собора московского Андроникова монастыря. Исследователи считают, что расположенные в откосах окон современного здания орнаменты, относятся к изображениям, созданным Андреем Рублёвым.

Оформление книг

Руке святого Андрея принадлежат несколько миниатюр в Евангелие, которое подарил Сергиевой лавре боярин Хитров. Они изображают Евангелистов и их символы. Наиболее известна среди них миниатюра ангела, символизирующего апостола Матфея. На ней широко шагающий ангел помещён в круг, который делает целостной и спокойной его фигуру.

На заметку! Сегодня уникальная книга хранится в Российской Государственной библиотеке.

Андрей Рублёв, творчество которого ознаменовала начало подъёма русской национальной культуры, изменил восприятие Господа, как карающего и строгого Судьи, на мудрого и любящего Отца, взирающего со спокойствием на своих детей. Его работы сделали его уважаемым современниками подвижником, праведные деяния которого признали потомки и возвели мастера в лик святых иконописцев, поставив его в один с родоначальником иконописи святым Лукой.

Документальный фильм о жизни и творчестве Андрея Рублева